Fritida mi.....

Fritida mi -
en blogg om litt av hvert; ferie, fritid, fotografering og det som ellers faller meg inn




onsdag 24. juli 2013

Vakre Kristiansand

De siste ukene har Kristiansand virkelig levd opp til å være sommerbyen med stor S. Varmt og flott vær, og byen formelig blomstrer. Det er nesten alltid en person med gressklipper, rive eller spade å se, og det bærer virkelig hele byen preg av! Det bugner av blomster og grønne lunger i byen. 
Vi gikk en tur nede ved gjestehavnen: 

Det ligger noen millioner i havna her, ja. . . .


 Er det ikke fint, kanskje?
*****

I fjor sommer så jeg sandskulpturer for første gang og de imponerer meg veldig; 
Her er et knippe sterke kvinner;  
- Frederikke Marie Quam (31/7-1843 - 10/9-1938) som blant annet stiftet Norske Kvinders Sanitetsforening i 1896
- Fernanda Nissen (15/8-1862 - 3/4-1920) kvinnesaksforkjemper og arbeiderpartipolitiker
- Gina Krog (20/6-1847 - 14/4-1916) politiker og en lederskikkelse i kampen for kvinners rett til utdannelse og stemmerett
- Camilla Collett (23/1-1813 - 6/3-1895) en kjent forfatter og kvinneaktivist
Alle kvinnene verdige til å markere at det er 
100 år siden kvinner fikk stemmerett her i Norge.
*****

Vet ikke hva denne skulpturen skal forestille, 
men kanskje det er Kvitebjørn kong Valemon? 

 Denne kvinneskikkelsen bærer tunge lodd. . . 

. . . og denne skulpturen har to sider;
Vakker :)
*****
Jeg vet ikke hva denne skulpturen skal fortelle, men hvis jeg gir fantasien spillerom, tenker jeg på kvinner bundet i rigide, firkantede normer/samfunn. (Var det å trekke det langt?)
Uansett hva man ser i skulpturene er de flott laget :)
*****
Ha en fin sommerdag der du er! 
Stor klem fra meg :)


1 kommentar:

  1. Vakkert! Jeg har heller ikke sett sandskulpturer, men takket være dette innlegget har jeg lært noe i dag også.
    Alltid fint å se bilder fra dette vakre landet vårt.

    Fortsatt god sommer, for den varer litt til håper jeg!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett