Fritida mi.....

Fritida mi -
en blogg om litt av hvert; ferie, fritid, fotografering og det som ellers faller meg inn




tirsdag 24. april 2012

Lindos - en av Rhodos` perler

Lindos er det stedet som gjorde aller mest inntrykk på meg første gangen jeg besøkte Rhodos i 1976. Lindos ligger på østkysten av øya, ca. 55 kilometer fra Rhodos by. Byen blir ofte kalt "den hvite by", og det er ikke uten grunn: 


Det er ca. 4000 fastboende i byen. 
Lindos er både en by og et arkeologisk område. Byen ligger i en stor bukt og vender mot fiskeværet og det lille feriestedet Haraki.
Glimt fra byen:
Legg merke til borden på trappetrinnet. Den er laget av små runde stener i grått og svart som er satt sammen tett i tett. Dette finner man mange steder på øya, i mange flotte mønster.

Min fasenasjon for dører fikk ny næring her . . . 


Byen gir assosiasjoner til Thorbjørn Egners Kardemomme by. . . 

Taxi, taxi ! !



Jeg kan ikke annet enn å finne ro og harmoni i en slik by . . . 


På vei opp mot Akropolis, ser man bukten nedenfor med stranden  og båtene lenger ute. 
En utrolig vakker utsikt . . . 


De som synes det er tungt å gå helt opp kan ta turen på eselryggen


For å komme opp på platået, går man opp trappen langs skråveggen (skjult av muren) og inn den buede åpningen ca. midt på bildet. 

Lindos Akropolis ble dominert av det massive tempelet Athena Lindia, som nådde sin endelige form ca. 300 f. Kr. I hellenistisk og romersk tid vokste Akropolis gradvis ettersom flere bygninger ble lagt til. 


Søylene ble satt sammen av flere deler. 

Deler av tempelsøylene er bygd opp i nyere tid for å vise hvordan det opprinnelig var


I tidlig middelalder var ikke lenger bygningene i bruk, og i det 14. århundre ble de delvis erstattet av massive festningbygg satt opp av St. Johns riddere for å forsvare øya mot ottomanene. Fra toppen av Akropolis kunne man se langt både sør- og østover og oppdage fiendtlige skip tidlig. 
I dag strømmer turistene til for å se denne vakre plassen. Selv har jeg besøkt øya tre ganger, og jeg har besøkt Lindos hver gang. Sommeren 2011 hadde de bygd opp igjen flere av søylene som ikke var der forrige gang jeg var der, og det var interessant å se forandringen. Jeg kunne lettere forestille meg hvordan det hadde vært, denne gangen. 
Så til dere som skal til Rhodos; om dere skal på èn utflukt under oppholdet, så velg Lindos ! Jeg kan nesten garantere dere at dere vil få en fantastisk  opplevelse : -)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar