Fritida mi.....

Fritida mi -
en blogg om litt av hvert; ferie, fritid, fotografering og det som ellers faller meg inn




lørdag 28. april 2012

Praktisk på reisen

Det er mange små ting som til sammen gjør at jeg får en fin reise. Etter å ha valgt reisemål, hotell, tidspunkt, reiseselskap osv. er det ikke annet å gjøre enn å glede seg til turen og å håpe at valgene jeg tok var bra. 
Men det er mange små detaljene som gjør ferien enklere, og disse kan jeg forberede hjemme. 
For en stund siden kom jeg over  denne praktiske sammenleggbare føhneren: 
Hvis man ikke vet om det er føhner på rommet på hotellet man skal til, og er avhengig av føhner, kan denne lille sammenleggbare spare en for ergrelser. Posen måler kun 17x9x8 cm... Føhneren er på hele 1100 watt og fungerer greit. 
Sjampoflasker og andre flasker med flytende innhold pakker jeg alltid inn hver for seg i tette plastikkposer. Det skal nemlig ikke så mye til før det går hull på slike flasker, og å komme til bestemmelsesstedet og oppdage at tannbørsten er full av sjampo eller solkrem gjør ikke spesiell lykke. . . 
Bruker du eller noen i familien resept-belagte medisiner, så ha dem alltid i hånd-bagasjen. Skulle kofferten komme  på avveie, går det i hvert fall ikke på helsa løs : -)
Våtservietter er det ikke bare barn som trenger! Putt en pakke i hånd-bagasjen for jeg kan garantere deg at du får bruk for dem.
Kaffe. . . . jeg er av dem som helst ikke vil gå glipp av kaffekoppen min om morgenen. Jeg reiser ofte til Hellas og der får man som regel kjøpt Nescafè og gresk kaffe. Og jeg beklager å måtte si det; men ingen av delene smaker videre godt . . . . Hvis man finner kjente kaffemerker som Evergood for eksempel, er det gjerne i turistbutikkene knyttet til hotellene og er svin-dyrt! Jeg tar derfor alltid med et par poser kaffe og tilhørende kaffe-filter. Har jeg det, kan jeg alltid få laget meg kaffe på en eller annen måte. 
Mange steder har de vannkoker på hotellrommene, i hvert fall  pleier det å være standard på leilighetshoteller. Og hva er vel bedre enn å sitte på balkongen om morgenen med en god kopp kaffe og se utover speilblankt blått hav. . . .  Kalimera !
Hvor et telefon-laderen? I rotet mitt i vesken eller ryggsekken, var det alltid vanskelig å finne den ledningen jeg trengte når jeg trengte den. Helt til jeg kom på idèen om å lage noen små poser: 
Nå har viktige ting fått hver sin pose; telefon-lader, kamera-lader, pynte-stæsj (ekte smykker får ikke lov å bli med på tur) og ikke minst skoene har fått sin egen pose.  
Mange har sikkert lest mye om å pakke rasjonelt for reisen. Det har jeg ikke tenkt å si noe om, for det er helt individuelt hva man ønsker å ha med seg på tur. Men jeg for min del passer på å ha en koffert som ikke er for stor og uhåndterlig: 
Jeg har investert i en solid stoffkoffert som veier rundt 3kilo. Den rommer 64 liter og bør være mere enn stor nok for en ukes tur. Denne skal jeg klare å løfte selv om den er full . . . .  
Har dere noen gode råd og tips som dere bruker å følge når dere skal ut å reise? Vil dere dele dem med meg, blir jeg glad ! 
God tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar